huis opruimen tips

Huis opruimen tips | interview met Natalie van Fox Organizing

Huis opruimen tips

Nieuwe week, nieuw interview met een vrouwelijke ondernemer met pit. Deze keer interviewde ik Natalie Vossenberg uit Boxmeer. Natalie is eigenaar van Fox Organizing en kan jou helpen als je zoekt naar: huis opruimen tips maar ook hoe je jouw bedrijf beter kunt organiseren en structureren.

Kom jij handen en tijd te kort en zie je door de bomen het bos niet meer? Weet je niet waar je moet beginnen en wil je meer overzicht en rust in je hoofd, zodat je tijd hebt voor de dingen die ervoor jou écht toedoen? Laat Natalie Vossenberg je dan helpen. Als organize expert helpt zij ondernemers en particulieren om meer overzicht & structuur te krijgen. Ze vindt het heerlijk om je te helpen om meer grip te krijgen op je spullen, administratie, taken en tijdsindeling.

 

huis opruimen tips

Ik stelde Natalie onderstaande vragen over huis opruimen tips:

 

  1. Waar komt je ondernemerspassie vandaan?

Mijn vader was ook ondernemer, dus wellicht dat het ook wel een beetje in de genen zit, maar eigenlijk komt het doordat ik een aantal jaren geleden tegen een burn-out aan zat. Ik ben toen na gaan denken wat ik het allerliefste zou willen doen, waar word ik blij van, waar krijg ik energie van en wat zijn mijn energievreters. Zo kwam ik uiteindelijk op het vak van Professional Organizer uit en heb ik mijn hart gevolgd.  Spannend, omdat ik toch best wel van zekerheid houd, maar ook zo gaaf dat ik deze stap heb gezet. Het heeft me al zoveel mooie momenten en contacten gebracht.

 

 

Ik wilde later geen spijt hebben van dingen die ik niet had gedaan

 

  1. Hoe heb je de stap genomen om echt ondernemer te worden?

Ik werkte ruim 15 jaar op de afdeling planning en klantrelaties van een grote kinderopvangorganisatie en was toe aan iets anders en voelde dat als ik zo door zou gaan ik tegen een burn-out aan zou lopen. Destijds ben gaan uitzoeken wat ik nou echt graag zou willen doen. In 2018 hielp ik een vriendin met het opruimen en organizen van haar spullen en administratie en toen vielen alle puzzelstukjes op zijn plek. Ik besloot om mijn hart te volgen en volgde in 2019 de opleiding tot Professional Organizer bij de NBPO (Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers) en in november van dat jaar schreef ik Fox Organizing in bij de Kamer van Koophandel.

 

Hoe organiseer je je huis en bedrijf?

Toen ik voor mezelf was begonnen, kwamen er ook ondernemers naar me toe met de vraag of ik hen kon helpen met het organizen van hun werk. Ze zagen door de bomen het bos niet meer en wilden graag meer structuur & overzicht in hun werk, zodat ze efficiënter en meer gefocust zouden kunnen werken. Ondanks dat ik al veel administratieve werkervaring had, besloot ik 2021 om bij de VA School de opleiding tot Virtual Assistant te volgen. Hierdoor kan ik ondernemers nog beter helpen met mijn organize-skills. Door naar ondernemers te luisteren waar ze tegenaan lopen, kan ik hen tips en handige tools aanreiken. Dit scheelt een ondernemer erg veel tijd omdat ze het wiel niet zelf hoeven uit te vinden. Ook kan ik hen als Virtual Assistant werk uit handen nemen waardoor ze meer tijd hebben voor hun eigen passie.

 

  1. Wat was de reactie van je familie en vrienden?

Iedereen die me al langer kende was eigenlijk helemaal niet verbaasd dat ik dit ging doen. Ik ben iemand van de lijstjes en vind het heerlijk om overzicht en structuur te creëren. Daarom vonden ze het VA- en organizewerk erg goed bij me passen. Veel mensen om me heen vroegen zich wel af of er een markt voor zijn en vooral of particulieren daarvoor zouden willen betalen. Dit hoorde ik dan meestal niet rechtstreeks van die mensen, maar via via of achteraf toen Fox Organizing inmiddels lekker liep.

In het westen van Nederland is het al veel gewoner om een Professional Organizer in te schakelen. Bij mij in de omgeving schamen mensen zich daar soms voor. Mensen vinden vaak dat ze hun huis en administratie zelf op orde moeten kunnen houden. Ondanks dat ik die schaamte wel begrijp, is dat helemaal niet nodig. Je kunt niet immers niet overal goed in zijn. We vinden het toch ook niet raar om een schilder, loodgieter of elektricien in te schakelen? Ik vind het heerlijk om samen met mensen aan de slag te gaan, hen handigheidjes te leren en tips te geven, zodat zij meer rust in hun huis en/of werk en daardoor ook in hun hoofd ervaren.

 

  1. Als ik op zondagmorgen bij jou aanbel, wie is er dan thuis?

Waarschijnlijk alleen onze zoon en dochter, omdat mijn man dan vaak met de mountainbike weg is en ik ben bij ons langs de Maas ben wandelen.

 

  1. Waar kun jij geen geld aan uitgeven?

Als Organizer geef ik mensen altijd de tip om de bewaarcriteria ook toe te passen wanneer je iets wilt gaan kopen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Word ik er blij van?
  • Heb ik het echt nodig?
  • Heb ik al zo’n (soort) exemplaar in huis.
  • Is het iets wat ik regelmatig ga gebruiken?
  • Heb ik ruimte om dit te bewaren?
  • Is het voorwerp makkelijk in onderhoud?
  • Wat kost het om dit item te bewaren en heb ik er dat voor over?

Dus als het niet voldoet aan deze criteria dan koop ik het niet.

 

  1. Waarom ben jij ooit ondernemer geworden?

Ik wil graag doen waar ik blij van word en waar ik energie van krijg. Ook wilde ik meer vrijheid, zodat ik zelf mijn tijd beter in kan delen en meer balans in mijn leven zou krijgen.

 

  1. Welke fout tijdens je ondernemersbestaan maak jij geen 2e keer?

Dat ik in eerste instantie dacht alles alleen te moeten doen en zelf te moeten kunnen. Ik ben er inmiddels wel achter dat er veel gelijkgestemden zijn die elkaar willen helpen. Durf dus om hulp te vragen. Tegen mijn klanten zeg ik immers ook “je kunt niet overal goed in zijn”, dus besteed uit waar je niet blij van wordt, geen tijd voor hebt of waar niet je expertise ligt.

 

  1. Vind je de balans tussen werk en privé moeilijk? En hoe bewaak jij deze balans zodat je niet altijd met werk bezig bent?

Dat vind ik soms best moeilijk, vooral ook omdat ik mijn werk zo leuk vind om te doen en het daardoor niet altijd als werk voelt. Daarnaast help ik graag mensen. Als startende ondernemer ben je blij met iedere opdracht en het eerste jaar paste ik me dan ook erg aan aan de dag/tijd die mijn klant het beste uitkwam. Hierdoor was ik vaak ’s avonds en in het weekend aan het werk. Inmiddels weet ik dat mensen wachten als er een wachtlijst is en dat ik niet overal gelijk ja op hoef te zeggen.

 

  1. Op welke social media kanalen ben jij actief? Zet er meteen de linkjes in naar jouw kanalen.

Instagram van Fox Organizing

Facebook van Fox Organizing

Linkedin van Fox Organizing

 

  1. Wat is jouw favoriete maaltijd?

Ik ben dol op vis dus een maaltijdsalade met allerlei soorten vis zou ik heerlijk vinden.

 

  1. Hoe ziet jouw dag op donderdag eruit?

’s Morgens werk ik als Professional Organizer bij een particuliere klant waar we eerst haar agenda en weekplanning door nemen. Daarna gaan we samen opruimen & organizen in huis. ’s Middags werk ik vanuit huis als Virtual Assistant voor verschillende opdrachtgevers en houd ik me o.a. bezig met hun agendaplanning, mailboxbeheer, taken- en to-do-lijstjes, notuleren, uitzoek- en administratieve werkzaamheden, het ondersteunen bij webinars, het maken van contentkalenders en social media posts.

 

  1. Wat doe je als eerste als je ’s morgens wakker wordt?

Als eerste check ik mijn telefoon. Daarna ga ik het liefst even een korte meditatie doen en schrijf ik in het (dank)dagboek van de Structuurjunkie. Op deze manier start ik de dag met een positieve mindset.

 

  1. Welke ondernemersboeken kun je andere ondernemers aanbevelen?

Profit First van Mike Michalowicz, Goed Werk van Cynthia Schultz en Master your mindset van Michael Pilarczyk

 

 


  1. Hoeveel minuten zit jij per dag op social media?

Te veel, maar ik “schuil” me er altijd achter dat dit ook nodig is voor mijn werk en dat van mijn klanten

 

  1. Als je volgende week 1 miljoen zou winnen, zou je dan stoppen met ondernemen?

Nee, absoluut niet. Ik vind mijn werk veel te leuk door de leuke contacten en de voldoening en energie die ik ervan krijg.

 

  1. Heb je al passief inkomen of droom je hiervan?

 

Nee dat heb ik nog niet, maar het staat wel op mijn planning voor de komende 5 jaar om te kijken of ik dat wil en in welke vorm ik dat dan ga doen.

 

  1. Hoe zorg je voor me-time?

Door het belangrijk te maken en als ik op vrijdag mijn agendaplanning maak voor de week erop dan plan ik die tijd voor mezelf als eerste in. Daarnaast zorg ik voor veel structuur & overzicht in mijn week, want structuur & overzicht zorgen ervoor dat je weet wanneer je wat gaat doen en dat geeft veel rust. Hierdoor gebruik je je tijd efficiënter en blijft er meer tijd over voor dingen die je het liefste doet. Om flexibel te kunnen zijn en omdat dingen vaak anders lopen dan verwacht, houd ik daar rekening mee met mijn agendaplanning door blokken vrij te plannen.

 

  1. Wie is jouw grote voorbeeld?

Er zijn 3 vrouwen die mij de afgelopen jaren enorm hebben geïnspireerd om te doen wat je echt het allerleukste vindt: Cynthia Schultz van de Structuurjunkie, Charlotte van Echt in Balans en Hanneke Wessel van de VA School. Ze zijn een kei in hun vak en durven zich ook kwetsbaar op te stellen.

 

  1. Zou je graag minder uren willen gaan werken?

Dit jaar ben ik al minder gaan werken dan vorig jaar. Toen werkte ik bijna iedere avond, op zaterdag en vaak ook nog op zondag. Iedere vrijdag neem ik de tijd om kritisch naar mijn agendaplanning voor de week erop te kijken, voldoende tijd voor ontspanning, mijn gezin en mezelf in te plannen.

 

  1. Haal jij echt omzet uit social media?

Ik heb wel eens een klant gehad via social media, maar meer via mond-op-mond reclame en mijn website.

 

  1. Heeft corona inpact gehad op jou als ondernemer?

Ja, was net voor mezelf als Organizer gestart toen corona begon en kon gelijk al niet meer naar klanten toe of live gaan netwerken.

Toch heeft het me ook veel gebracht. Door de beperkingen moest ik vindingrijk zijn om mogelijkheden te vinden om toch te kunnen ondernemen. Zo ben ik online gaan organizen en telefonisch gaan netwerken. Het heeft er ook voor gezorgd dat ik in 2021 de opleiding tot Virtual heb gevolgd. Door Corona is men in een versneld tempo gewend geraakt aan het thuiswerken en online samenwerken en dat heeft een positieve invloed gehad op het werk van Virtual Assistants.

 

  1. Wat is jouw favoriete boek? Tijdschrift of vakblad?

Voor ontspanning ben ik helemaal gek van de boeken van Lucinda Riley, schrijfster van de Zeven Zussen.

  1. Wat is jouw favoriete vakantiebestemming?

Ik heb niet één favoriete bestemming. Daar waar de zee is (en het liefst ook de zon) ben ik het allerliefst. We hebben 2 prachtige vakanties in Amerika gehad, maar ook genoten op de camping in Frankrijk, Italië, Kroatië, Zwitserland en Spanje. Graag zou ik nog meer van de wereld zien, dus er staan nog genoeg zonnige oorden op mijn bucketlist.

 

  1. Is er een wijze les of nog iets anders die je andere ondernemers kunt aanraden?

Geloof in jezelf, durf buiten je comfortzone te gaan, denk in mogelijkheden (want die zijn er altijd), geef, deel en zaad zaadjes, dan zul je zien dat dat je heel veel moois gaat brengen.

 

 

Lees meer interviews met ondernemende vrouwen

  1. Koken met Cijfers
  2. Verzwaringsdekens om beter te slapen