koolhydraatarme sushi

koolhydraatarme sushi

Koolhydraatarme sushi

Sinds bijna 2 jaar eet ik koolhydraatarm omdat ik na mijn zwangerschappen diabetes bleef houden. Mijn zoon van 13 jaar maak ik het meest blij met sushi maar als ik dat ooit ging eten dan piekte ik zo erg met mijn bloedsuikers. Vorige keer in de herfstvakantie heb ik 3 uur lang gewandeld om mijn bloedsuikers een beetje in bedwang te houden. En ik at de sushi als lunch want ’s avonds is het echt helemaal onmogelijk om al die suikers en koolhydraten nog uit mijn lijf te krijgen.

Maar koolhydraatarme sushi moest ik toch ook zelf kunnen maken toch? Wij maakten al regelmatig zelf sushi met rijstazijn, wat suiker en sushirijst. Eigenlijk was het heel eenvoudig. Ik moest dus een vervanger gaan zoeken voor de sushirijst, de suiker en de rijstazijn. Nou zo gezegd zo gedaan.

koolhydraatarme recepten

Hoe maak ik koolhydraatarme sushi | ingrediënten

  • bloemkoolrijst
  • roomkaas
  • Belgische mayo (ik vind Calvé het lekkerste en weinig kh)
  • beetje zoetstof
  • zalm, paling, viseitjes, komkommer, avocado om de sushi te “versieren”
  • zalm van de visboer en erbij zeggen dat het voor sushi is
  • zalmeitjes van de visboer of AH heeft ze ook
  • wasabi
  • soyasaus van Kikkoman
  • 2 sushimatjes
  • huishoudfolie
  • norivellen
  • sesamzaadjes
  • sushivlokjes/wasabivlokjes (bij de Sligro)
  • mooie serveerschaal

 

 

Ik begin met de sushirijst. Ik neem het hele pak of zakje. Heb ik wat over dan eet ik dat de volgende dag met de lunch. Ik doe het in een litermaat, spoel het een keer goed af en zet alles onder water met water uit de Quooker. Heb je geen Quooker dan kun je het ook even aan de kook laten komen en dan het vuur laag zetten. Ik vind het het lekkerste als de bloemkoolrijst nog een bite heeft. Ik giet alles af in een zeef en dan ga ik het volgende er doorheen mengen:

 

  • 1 eetlepel roomkaas
  • 1 eetlepel mayonaise
  • klein beetje zoetstof
  • ik doe dat een beetje op gevoel, het moet smeuïg worden maar niet te nat

 

Als je de roomkaas en mayo door de bloemkoolrijst mengt als deze nog een beetje warm is, wordt het snel opgenomen. Daarna zet ik alles in de koelkast. Dat noem ik altijd Fase 1.

koolhydraatarme recepten

Fase 2 om zelf koolhydraatarme sushi te maken

 

Nu komt het leukste. Voor de rest van mijn gezin heb ik gewone sushirijst gekookt en dan beginnen wij met zijn 2-en aan ons kookeiland te rollen. Het gemakkelijkste vind ik om alles al gesneden in bakjes klaar te zetten in het midden. Dus de komkommer, vis, avocado en de norivellen. Ook zet ik een bakje water klaar.

Je legt op het werkblad een rolmatje. Daar bovenop een stukje huishoudfolie en daarop een norivel met de glimmende kant naar beneden. Het norivel leg ik in de hoogte. Dus de smalle kant gelijk aan je werkblad. Ik doe een beetje bloemkoolrijst op de helft van het noriblad. Daar bovenop leg ik een reepje komkommer en een stukje zalm en dan start het rollen. Het uiteinde van het norivel maak ik een beetje nat met mijn vingers. Dan plakt het beter. Je moet er even handigheid in krijgen. Als laatste maak je een snoepje van het rolletje en dat leg je in de koelkast totdat je gaat eten.

Zodra je gaat eten, snijd je met een heel scherp mes de rolletjes in kleinere stukjes die je mooi op een schaal kunt leggen.

 

Koolhydraatarme sushi in een ijsklontjeshouder

Ik heb ook sushi gemaakt in een ijsklontjeshouder. Dat is ook super gemakkelijk. Dat zijn de stukjes met zalm en paling op de foto. Je neemt een ijsklontjeshouder voor vierkante of langwerpige ijsklontjes. Daar leg je huidhoudfolie in. Op de bodem leg je een stukje paling of zalm. Dat druk je een beetje aan. Daar komt bovenop de sushirijst. Wederom goed aandrukken en dan vouw je met de huishoudfolie het pakketje dicht. Dat laat je een tijdje “opstijven in de koelkast. Of wil je al sneller eten dan kun je het ook even in de vriezer zetten. Het heeft wel even tijd nodig anders valt het uit elkaar. Ik was dus met de foto te snel en dat zie je.  Zodra je gaat eten draai je de ijsklontjeshouder om op je werkblad of een snijplank en dan heb je kleine blokjes sushi. Deze heb ik “versierd” met eitjes en wasabi.

 

Opletten dat je je vingers niet opeet hé;-)

 

 

Meer lezen:

 

 

Klik hier voor de winkel waar ik veel koolhydraatarme producten koop

 

 

Mijn naam is Angeliek en ik blog over

  • ondernemerschap (ben ondernemer sinds 2003)
  • stoppen met insuline spuiten
  • koolhydraatarm, suikervrij en lactosevrij eten
  • geweldige hotspots
  • mijn reizen
  • interieurs
  • en mijn 2 kids

Op Instagram laat ik je in mijn stories alles zien over mijn dagelijkse leven. Je vindt me daar onder de naam van mijn webwinkel KusTerug_naamcadeaus.

Op Pinterest pin ik dagelijks de allermooiste inspiratietips.

 

Wil jij een startpagina beginnnen?