Een klein meisje, een grote glimlach. Wat erachter zit: een groots ondernemer. Wie hoort over haar en haar vijftienjarige carrière als succesvol ondernemer, denkt alleen maar: wauw dat wil ik ook. Hoe doet ze dat? Waar heeft zij haar successen aan te danken? Angeliek vertelt.

“Als ondernemer heb je twee dingen nodig: lef en de wil om knetterhard te werken.”

-Angeliek Nelissen

De meisjesdroom

Angeliek had visie. Al vroeg. Ze maakt indruk, een vrouw met flair, misschien wel geboren als ondernemer. Een echte go-getter, want in het huis wat ze heeft kunnen kopen terwijl het eigenlijk niet eens te koop stond, wordt het hele verhaal uit de doeken gedaan.

“Als meisje van veertien jaar oud had ik al een duidelijke kleine meisjesdroom. Ik zag mezelf de wereld over reizen. Steeds die trappen afkomen van vliegtuigen met een koffer vol zelfontworpen spulletjes, die ik dan aan de mensen zou verkopen. Het kleine meisje droomde ook over het bouwen van een eigen winkeltje en het aannemen van medewerkers. Maar als ik dit aan iemand vertelde werd er meestal gelachen. Ik denk achteraf, dat het ook best grappig geweest moet zijn. Zo eigenwijs en vastbesloten als ik was. Maar daar, op die momenten dat ze lachten, werd het zaadje van mijn wilskracht waarschijnlijk geplant.

Ik was een prima leerling en met een marketingopleiding heb ik eerst bij grote bedrijven als Philips en Debitel gewerkt. Ik deed daar een flinke berg ervaring op. Tot dat leven werd onderbroken door de liefde. Een verliefdheid die in een boer-zoekt vrouw-verhaal in voormalig Oost-Duitsland (tegen de Poolse grens) ontaarde. Ik zal je later nog wel uitleggen hoe ik daar niet in lompe laarzen door de modder liep te banjeren, maar gewoon op mijn hakken naar kantoor ging. Want dat is echt een verhaal op zich.

angeliek nelissen de ondernemende vrouw hunter

angeliek nelissen de ondernemende vrouw hakken

Pannenkoekentakel

Een duidelijk gevoel voor styling, trends en inrichting is overal in het huis aanwezig. Alles klopt. Met een prachtig glas koffie in de hand komen we op haar groei naar het ondernemerschap.

angeliek nelissen de ondernemende vrouw koffie

“Ja, die kleine meisjesdroom was er dus altijd al. Als marketingmeisje was ik nog steeds eigenwijs genoeg om in mezelf te geloven. Ik wist dat ik producten succesvol in de markt kon zetten. Daarom startte ik met een bedrijf dat oudhollandse naamborden voor aan de voordeur verkocht. Deze markt was in die tijd vrij conservatief. Dat soort dingen voel ik aan. Dealers vonden het prachtig als ik dan met een potje bosbessenjam uit Helenaveen of een Peelneut uit de Deurnese Peel uitleg kwam geven over mijn assortiment.“ Ik zie haar in gedachten gaan. Met haar innemende persoonlijkheid, stoute schoenen aan en een persoonlijk cadeautje, flair en een goede portie durf in de aanslag.

Op een dag kwam er een landelijk tijdschrift bij me op bezoek om afspraken te maken voor een beurs die zij organiseerden. Deze dame was zo onder de indruk van de styling van het toilet dat ze vroeg of ze op de kamer van mijn dochter Fenne mocht kijken. Ook vroeg ze waar het leuke steigerhouten speelhuisje vandaan kwam. Ik antwoordde dat dat een eigen ontwerp was. Ja, we waren net verhuisd, we hadden een tuin in boerderijsfeer en toen ik het aanbod van speelhuisjes bekeek zag ik alleen maar plastic. Dat vond ik zo lelijk dat ik besloot dat dat anders moest kunnen. Er moest een huisje komen dat niet alleen hemels is om als kind urenlang in te spelen en te fantaseren, maar even belangrijk vond ik ook dat het voor de ouders mooi is om tegenaan te kijken. Ik ontwierp een huisje zoals ik dat voor me zag. Een pannenkoekentakel, een veranda en vooral heel veel gezelligheid. Met het tijdschrift was er snel een samenwerking gesloten. Mijn dochter Fenne werd gevraagd of ze het leuk vond om als fotomodel haar eigen slaapkamer te showen en daar werden foto’s van gemaakt die in het blad kwamen. Zes Pagina’s full colour media aandacht was het resultaat! En toen begon het balletje te rollen. Want nét toen ik besloot dat ik twaalf speelhuisjes per jaar (elke maand eentje) wilde gaan verkopen, kwam het blad uit. Ik lachte me suf! Want Die twaalf speelhuisjes had ik na drie dagen al verkocht! Zelf produceren was geen optie meer met deze aantallen, dus zocht ik met spoed een leverancier, wat zo geregeld was. Doorpakken. Een kenmerk van Angeliek. Haar ogen fonkelen terwijl ze vertelt over dit succes. Dáár zit de drive, dat zie je meteen.

angeliek nelissen pipowagenangeliek nelissen speelhuisje

“De basis voor het grote succes van Zomerzoen was gelegd. De stap van product naar een assortiment kwam op een later moment. Zwanger worden, zwanger blijven en bevallen waren namelijk dingen die mijn lichaam niet zo goed begreep. Toen ik eindelijk na 5 jaar zwanger van Tijn was, belandde ik al vrij vroeg in het Universitair Medisch Centrum in Nijmegen. Mijn creatieve  hoofd werkte ondertussen gewoon door. Daar in het ziekenhuisbed begon ik te tekenen. Ik werkte er een hele collectie uit met kindermeubelen en speelhuisjes.” Verbeeldingskracht was haar redding en terugkijkend, altijd al haar beste vriend. Dat blijkt wel uit deze heftige gebeurtenissen rondom haar 9! zwangerschappen en de luchtige wijze waarop ze vertelt hoe ze dit om wist te zetten in iets heel moois. Daar in dat ziekenhuis, zijn dus eigenlijk twee van haar kindjes gegroeid. Tijn en een eigen merk voor haar bedrijf Zomerzoen.

angeliek nelissen boomhutbed Daan

Beleving

De blijdschap en ook wat verbazing van de eerste successen maakten plaats voor dankbaarheid en vastbeslotenheid. Met haar stilstand-is-achteruitgang-mentaliteit, werd Zomerzoen opgebouwd en uitgebouwd tot een succes. Letterlijk.

“De producten van Zomerzoen werden populair omdat ik ze goed in de markt wist te zetten en sterk gebruik wist te maken van de kracht van social media. Op naar stap twee van mijn kleine meisjesdroom: het bouwen van een eigen winkel. Ik kocht daarvoor een bouwkavel van 1150 m2 en bouwde hierop een bedrijfspand waarin de winkel van Zomerzoen gevestigd werd.”

angeliek nelissen de ondernemende vrouw bedrijfspand

Het moest niet gekker worden. Maar dat werd het wel.

“Omdat mijn doelgroep de vrouw is, besloot ik samen te werken met (in die tijd) de meest aantrekkelijke man van Nederland. Namelijk: Barry Atsma! Hij verrichtte de plechtige opening van het nieuwe Zomerzoenpand.

angeliek nelissen samen met barry atsma

Eén ding wist ik zeker: het bezoeken van onze Zomerzoenwinkel moest ook na de opening een beleving zijn, zowel voor de kindjes als hun ouders. Klanten kwamen van heinde en verre om onze kinderkamers en speelhuisjes te bekijken. Ze hadden vaak uren gereden met hun kinderen om dat ene mooie bed uit te komen zoeken bij ons. Ik heb me zo vaak in mijn wang geknepen omdat ik dacht dat ik droomde. Komen die mensen nu echt uit Den Helder, Maastricht of Brussel om bij ons een kinderkamer te bestellen? Hoe gaaf is dat? Ik was daar zó trots op en liet dat de klant op allerlei manieren merken. We stuurden een kaartje met de volgende tekst erop: Hallo postbode, dit kaartje is voor het stoerste kereltje van de straat en hij heet Finn. Voor de ouders liet ik vlakbij Utrecht Zomerzoentjes in de vorm van een bonbon maken. Die deden we dan in een mooi zakje met een handgeschreven kaartje. En natuurlijk zat er ook wat lekkers voor de kids in. Dan konden ze tijdens de lange terugreis nog even gezellig napraten over Zomerzoen. Voor de opening van de Zomerzoenwinkel nam ik natuurlijk ook mensen aan. Ik kon niet meer alles zelf doen. Klanten helpen, social media, boekhouding. Dat aannemen van werknemers, dat was natuurlijk deel drie van de droom van dat kleine meisje.

Nou: been there, done that, einde verhaal. Zou je denken… maar nee. Niet voor dit marketingmeisje.“

Groei
Waar richtte Angeliek zich op om haar bedrijf tot een succes te maken? Beleving werkte maar hoe groei je dan verder van de particuliere markt naar zakelijke opdrachten en naar het buitenland?

zomerzoen levert in andorra“In deze tijd hoor je vaak dingen als “je doet zaken met mensen en niet met een bedrijf” en “personaliseer zoveel mogelijk”. Ik dacht daar niet over na. Dat was vanzelfsprekend voor mij, jaren geleden al. Die klant. Dáár draait het om. Die moet zich zó belangrijk voelen. Die moet zóveel aandacht krijgen. En die moet je inspireren. Zodat hij of zij thuis het allermooiste kinderkamer-paradijs van de hele klas kan maken. Vanuit het niets kwamen er toen ook hele mooie business to business opdrachten zoals voor de VVV in Andorra. Zij hebben eigen vakantiehuizen en daarvoor hebben wij bedden geleverd en pipowagens in de tuin.

zomerzoen en het hof van saksenOf het mooie huisjespark Hof van Saksen in Drenthe. Hiervoor heb ik de restyling van de kinderboerderijen mogen verzorgen. Conversie is ook voor het Hof van Saksen belangrijk dus werd ik gevraagd om mee te denken naar conversieverhogende acties. En als dit dan lukt en meer omzet in het restaurant oplevert dan is dat zo gaaf. Dat gevoel is met geen pen te beschrijven.

Maar ook Duitsland, het land waar ik ooit woonde met dat boer-zoekt-vrouw-verhaal, wist onze kinderkamers te vinden. En ineens was daar Dubai. Of ik even langs wilde komen omdat hotels in Dubai om onze Zomerzoenbedden stonden te springen. Hotels in Dubai zijn minimaal 4 sterren en zij moeten ook heel hard werken om zich te onderscheiden. Want de concurrentie is groot voor de hoteliers. En uiteindelijk kies jij een hotel waar jouw kinderen het ook heel fijn hebben. En zo gebeurde het dat dit marketingmeisje op een dag van de vliegtuigtrap in Dubai kwam met haar ontwerpen!” 

angeliek nelissen de ondernemende vrouw zaken doen in dubai

angeliek nelissen de ondernemende vrouw in abu dhabiangeliek nelissen zomerzoen levering dubai

Een zeecontainer vol met Zomerzoenbedden wordt gelost in Dubai met 43 graden.

Lachend klapt ze haar handen bij elkaar. Niet te geloven hoe die visie van dat veertienjarige meisje zich daadwerkelijk gemanifesteerd heeft. Van dromen naar durven en doen.

Omdat het ook andere ondernemers opvalt dat Angeliek met haar marketingstrategie successen boekt, wordt zij steeds vaker gevraagd om andere bedrijven te adviseren.

Never a dull moment met het marketingmeisje

Het tweede succesvolle bedrijf is al twee en een half jaar een feit. Angeliek praat erover alsof het niks is. Afgelopen jaar was ze als marketing manager in loondienst en runde zij dit bedrijf gewoon in de avonduren. Maar ik voel aan alles: gewoon is het zeker niet. Het kost toewijding, creativiteit en strategisch inzicht.

“Twee en een half jaar geleden bestelde ik een paar sets moeder & dochter-armbanden in the USA. Fenne en ik vonden ze allebei mooi. Ik zette ze online, bedacht  er een actie omheen en voordat ik ‘s avonds in mijn bedje lag, was ik door mijn voorraad heen. Het kleine meisje (want ik ben nog steeds niet zo heel groot) droomde haar volgende droom. Een website moest er komen met alleen maar artikelen die vrouwen leuk vinden. Mijn dochter bedacht de naam: KusTerug. Regelmatig vraag ik Fenne om advies omtrent social media. Zij zit midden in de leeftijd van onze jeugdigde doelgroep op social media. En daar begon ik weer met € 1000,-. Ik ben een ondernemer die vindt dat je eerst geld moet verdienen en daarna moet uitgeven.

de ondernemende vrouw angeliek nelissen met dochter fenne

De gemiddelde orderbedragen lagen vele malen lager dan bij Zomerzoen. Maar dat was ook een uitdaging. Hoe ging ik er nu voor zorgen dat een klant meer ging bestellen? De lat die ik mezelf oplegde was erg hoog. En ik heb echt buikpijn als ik mijn doelstellingen niet haal. Social media op deze doelgroep van KusTerug is geweldig. We groeiden in een kleine 2 jaar naar net geen 100.000 likes die goed converteren. Onze producten worden geproduceerd in Londen, Polen, USA, Nieuw-Zeeland en Nederland en wij verkopen ze op basis van dropshipment.

Het marketingmeisje wordt volwassen
Na een paar uur begin ik haar te leren kennen. Angeliek is Angeliek niet als het in haar ondernemers brein niet actief blijft. Ideeën blijven komen, de drang naar het ondernemerschap blijft zich aandienen en kansen moeten gepakt worden. Ik zie aan haar gezicht dat ze nog lang niet klaar is.

angeliek nelissen de ondernemende vrouw met kids

“In de zomer van 2016 was ik op vakantie in Frankrijk en lag onder een palmboom. Als ik een ondernemer voor het eerst ontmoette om zijn marketing te gaan doen, dan vroeg ik altijd: “waar krijg je nu het meeste energie van?”. En met een zonnetje op mijn gezicht, was daar ineens een hele grote glimlach. Moest ik mezelf die vraag niet eens stellen? Ik ben geen twijfelaar (gelukkig) en binnen acht weken had ik mijn bedrijfspand verkocht en een strategie bedacht voor mijn webwinkels die het ineens zonder fysieke showroom moesten gaan doen. Bevriende ondernemers verklaarden me voor gek. Maar je weet dat ik eigenwijs ben. Ik laat me nooit leiden door andermans advies. Ik vaar op mijn eigen kennis en kunde. Waar iedereen dacht dat mijn omzetten flink zouden dalen na de verkoop van de fysieke plek waar een kinderbed bekeken kan worden, bleek dat helemaal niet zo te zijn. Mijn business model is veranderd. En ik denk dat het voor elke ondernemer geldt, dat je dat elke paar jaar eens goed tegen het licht moet houden. En de omzet? Die is helemaal niet gedaald. Steeds vaker kreeg ik vragen van ondernemers om koffie met ze te drinken en ze te helpen met social media en hun online en offline marketing en hun website. Na drie gratis kopjes koffie in de avonduren besloot ik er een bedrijf van te maken. En wat kreeg ik daar een berg energie van, als ik een marketing actie bedacht en die ondernemer belde me dat zijn omzet met 13.8% gestegen was! Ik kon marketing dus niet alleen toepassen op mijn eigen bedrijven maar ook resultaat realiseren voor andere bedrijven. Na zo’n telefoontje danste ik letterlijk door mijn kantoor. De online wereld verandert zo snel. Ik zie veel ondernemers die een beetje hebben zitten slapen. Dat kan niet meer in deze tijd. Je moet bijblijven om online te kunnen scoren. Zo hebben wij al jarenlang een nummer waarop klanten met ons kunnen communiceren via whatsapp. Super fijn voor de klant, maar ook voor ons. Een andere vorm van communicatie is de chatfunctie op alle websites. Een conversieverhogende aanrader voor elk bedrijf. Zoals ik hierboven al omschreef, krijg ik zoveel energie van het delen van kennis waar een ondernemer echt iets aan heeft. Noem het ‘de kick’. Ondernemers helpen en adviseren met social media, het bouwen van hun eigen website in een dag en het verhogen van de omzet. Dat boeit mij gewoon.”

De Ondernemende Vrouw Angeliek Nelissen

Zo heeft Angeliek nog vele praktische tips paraat. Gewoon omdat ze dit zelf in de praktijk ervaren heeft. Na vijftien jaar heeft ze een hele grote berg (nee geen hooiberg, dat was in die Oost-Duitsland tijd) met ervaring waarmee ze ondernemers actief ondersteunt.

Als De Ondernemende Vrouw gaat Angeliek veel meer focus leggen op hetgeen haar de afgelopen drie jaar de meeste energie op heeft geleverd: het inspireren, ondersteunen en coachen van andere ondernemers. Daarnaast zal ze alle kennis die zij de afgelopen 15  jaar als ondernemer heeft opgedaan wekelijks gaan delen. Wil jij marketingtips en ondernemerstips ontvangen of zit je met ondernemersvragen? Volg De Ondernemende Vrouw dan of Facebook, Instagram, Linkedin of schrijf je in voor het blog!

Wil je lezen wat ik elke week meemaak? Een verhaal aan de hand van foto’s? Lees dan hier mijn weekplogs.